.

Gempar!! Bukti Anwar Ibrahim Dalang Pertumpahan Darah Di #LahadDatu

Kerajaan Malaysia telah sedaya-upaya cuba untuk menyelesaikan isu pencerobohan Tentera Kesultanan Sulu di Lahad Datu, Sabah secara toleransi & diplomasi bagi mengelakkan pertumpahan darah.

Namun hari ini dilaporkan 2 orang anggota komando polis Malaysia dan 12 orang tentera Sulu terbunuh dalam kejadian berbalas tembakan.

Yang terkorban dari kedua-dua belah pihak adalam umat Islam, tapi siapa yang mula tersenyum lebar dengan berita ini?? jawapannya; ANWAR IBRAHIM kerana menyedari cita2 politiknya untuk menspekulasikan isu bagi menambah bilangan undi PRU13 di Sabah semakin menampakkan hasil.

Menurut laporan portal berita Filipina, Anwar Ibrahim telah menghantar wakilnya, seorang ahli politik Sabah menemui Sultan Sulu sebelum insiden pencerobohan di Lahad datu berlaku. Dengan bukti ini berkemungkinan besar pencerobohan di Timur Sabah itu adalah idea Anwar Ibrahim.

Ahli politik pembangkang sudah mula mempolitikkan kematian 2 anggota PDRM dengan mengaitkan sebagai sandiwara pihak kerajaan/BN, ada juga yang menyalahkan kerajaan/BN atas kematian tersebut sedangkan semua pihak sudah mencuba segala yang terbaik untuk menyelesaikannya secara diplomasi.


Harap pihak berkuasa menyiasat Anwar Ibrahim & semua yang terlibat dengan rundingan bersama Sultan Sulu bagi mencari siapakah dalang sebenar yang harus dibawa ke pengadilan berkaitan kematian dua orang pejuang negara yang terkorban dalam mempertahankan kedaulatan negaranya! -RR

Ikuti pendedahan oleh portal berita Filipina, inquirer.net mengenai penglibatan ahli politik dari Sabah yang mempunyai kaitan dengan Anwar Ibrahim dalam insiden pencerobohan ini...

------------------------------------
Sabah politician allied with Anwar met Sulu Sultan before Lahad Datu standoff

01 MAR 2013 10:00AM


Sultan Jamalul Kiram III and his followers.
Sultan Jamalul Kiram III and his followers.






    MANILA: A Malaysian Opposition politician allied with Datuk Seri Anwar Ibrahim is believed to have met with the Sulu Sultan late last year and gave the Opposition’s support to the Kirams’ claim to Sabah, a Philippine intelligence source revealed.
    In a special report by the Philippine Inquirer, the intelligence officer said that one member of the Malaysian political opposition allied with Anwar Ibrahim was running for a post in Sabah.
    “Apparently, this politician was one of those who spoke with the Kirams. He supposedly gave the Opposition’s support to the Kirams’ claim to Sabah,” the source said.
    The source also believed that in their meeting in November last year, the Kirams decided to “reclaim Sabah or at least ask for a compensation for Sabah that is commensurate to the land’s value today, and for the royal family to be given due recognition by Malaysia.”
    According to the Philippine Inquirer, the intelligence sources consistently mentioned three groups that appear to have taken advantage of the decision of the Kirams to pursue their Sabah claim.
    “These are groups that wanted to ride on the Kirams’ pursuit with their own interests in mind,” one of the sources said.
    Another source added: “There are a lot who can gain from this, not just in the Philippines but in Malaysia as well.”
    These “external factors,” as an Inquirer source described the groups, are one small faction that is in it for the money, an anti-Aquino administration group, and the Malaysian political Opposition.
    “The Kirams planned to pursue their claim as early as last year. But they went to Lahad Datu also on the instigation of these groups,” the intelligence officer said.
    The small group supposedly goaded the Kirams to ask Malaysia for a higher rent on Sabah. If Malaysia gives in, this small group would allegedly have a share of the increase.
    The anti-administration group simply wants to discredit President Aquino and is using the peace process as a cause of disenchantment for the Kirams.
    “All those who do not like P-Noy (the President’s nickname) have joined forces. This is one way to really test how this administration will react (to such an issue). Whatever happens in Malaysia, there will be a backlash on us,” one source said.
    “In a way, whoever wants to disrupt the peace process or the gains of President Aquino has already won,” the source added.
    The third group is allegedly the Malaysian political Opposition, which is gearing up for general elections that may be called before June.
    Whether the heirs of the sultanate of Sulu acted on their own to reclaim Sabah or were instigated by an external force to do so, one thing is certain, according to government intelligence sources: It was a business that proved too big for the heirs to handle on their own, the Philippine Inquirer reported.
    The sources said that the Philippine government’s policy on Sabah is to keep it in the back burner.
    But apparently “some people” want to push it forward now. And why now, at this time, is one of the questions government intelligence is looking into.
    It is being Tausug that is keeping Sultan Jamalul Kiram III, his family, and their subjects stubbornly pressing their renewed claim to Sabah, even to the extent of defying President Aquino, one of the Inquirer sources said.
    “This is the last stand of Sultan Jamalul. Being Tausug, they already gave their word they would pursue their claim. This is now do or die for them just to keep their word of honour,” the source, a senior military officer, told the Inquirer.
    The source said the Kirams decided to unite because they felt left out of the peace negotiations between the Aquino administration and the Moro Islamic Liberation Front, which signed a premilinary peace deal last October.
    “The Kirams wanted to get the attention of the Philippine government,” the source said.
    “For so many years, the family felt they have been exploited in politics. Sultan Jamalul was goaded to run for senator in 2010 but he lost. Then their letter to President Aquino (in 2010 before he assumed office) got lost,” the source said.
    The source said the Kirams and their followers “conceived the details of the plan to go to Lahad Datu” in late January this year.
    “In February, a small group of the Kirams’ followers left for Lahad Datu, followed by Raja Muda Agbimuddin,” the source said.
    The estimated 70 firearms now in the hands of the group holed up in Tanduao are owned by residents in Lahad Datu, Tausug and Badjao holding Malaysian identification cards, the source said.
    Malaysian security forces have encircled Agbimuddin’s group but are holding action, with the grace period for the group to leave having been extended three times and a fourth being requested by the Philippine government.
    Malaysians careful
    The Inquirer’s military source said the impasse continues because the Malaysians are extra careful in dealing with Agbimmudin’s group.
    “They are all Muslims and they know that if there is violence, it would go on forever. There are 800,000 Filipinos in Sabah. It would be a huge problem in Sabah if violence erupts. The Malaysian security forces may end up dealing with guerrillas or a rido,” the source said, using a Muslim term for clan war. - http://newsinfo.inquirer.net

    26 das tembakan!:

    Anonymous said...

    kenapa bagi pluang diorg tembak dulu???? bodo punya polis.....!!

    Anonymous said...

    Apsal plak polis yg bodo? Ko la bodo. Dok c2 br la tau mcm mn..!

    Anonymous said...

    Ko yg boda ko igt ni game ka blh restart2

    Anonymous said...

    Sedaya mngkn kita dh elak prtumpahan darah tp itu pilihan mereka.

    Anonymous said...

    cuba bayangkan kalau bapak atau saudara anda yang jadi polis tu.adakah mereka juga bodoh?kalau mereka bodoh anda bagaimana pula?jgn mudah memperbodohkan org kalau diri sendiri bodoh.sekian

    Ada Ada Saja Anwar muncul....beliau pasti wujud bila Ada sesuatu yg x kena berlaku...ala...ingat rakyat buta ke? Kebodohan kita x setanding u....
    3000 Askar x dpt tumpaskan 200 musuh...malunya....meluat la...nape x hantar kapal selam? X boleh selam ek? Kesian...
    Tu je ke kelengkapan yg kita Ada utk mempertahankan Negara kah? Aduhai...

    Anonymous said...

    Oii apek cina lu x tau ape2 x mau ckp bnyk loh...ingt lu pny datok pun dulu dtg sini naik kapal.yg mninggal tue kerana ptahankn negara.lu ad guna ka utk negara????

    Anonymous said...

    Hoi cheah bing babi, lu cina nak mampos memang keturunan komunis sial. Lu punya bapak dullu askar sudah tembak kasi hancur , itu pasal lu sokong itu intruder. Lu punya muka pun macam babi...Khak ptuih!

    Anonymous said...

    Itu apek memang suka islam gaduh sama islam... org yg ckp polis2 bodo lg bodo... x tau undg2 tp tau mnyalak ja bodo kan org lain....

    Anonymous said...

    Jgn ckp org bodo, pihk berkuasa da sedaya mgkin elakkn medium kasar, gunakan toleransi, klau nak ikutkan, phak brkuasa ada kkuatan utk serang tp toleransi lebih baik.. Wira yg terkorban mnjalankan tugas, terkorban dan mninggalkan balu, 'anda' yang hnya berkomen, menyalahkan pihak berkuasa, apakah peranan 'anda'? 'Anda', anak - anak 'anda' boleh bermain di taman permainan di setiap petang, masih tidak bersyukur 'kah'? Fikir - fikirkan lah.

    Anonymous said...

    Kwn2, allow me a moment of indulgence to clear the foul stench of stupidity amongst the malaysians. Kes kat LD is nothing new to us sabahans, in the 90s they abruptly came to the shore at Semporna and immediately bombed the police stations, and went amuck at the town.

    They are smart people, some left at the sea naik dr kwsn bakau and lived 4 6 mth b4 start to mingle with locals and married them. The tausugs in LD now didn't came all at once, instead they came in batches, with inside helping frm their family at the village. Trust me they have been there at least 2 3 mth b4 the group bcomes complete, then they decide its time to wage war. Klu tak paham rules of engagement, jgnlah menunjuk pandai ckp bukan2 kata kerajaan lemau, ada hati nak banding dgn Bersih.

    Polis kene masuk dulu sbb dorg trained as negotiators, tentera is the last resort as they will not spare anyone once commanded. They need time to ensure all the locals are out of the village and then cut their food and finance sources, hoping the tausugs will surrender. That is our rules of engagement. We are not barbaric stoic like the american soldiers.

    Yg pandai ckp je kt media skrg ni cuba bg arahan btukar kt sbh ke swk, meraung bwk keturunan naik turun ofis merayu xnak dok sana, tp mulut mcm haram mengutuk semua yg tlibat kt LD kata klu dorg kt sana lama dah setel. Kene suntik kt spital pun pejam mata mengucap2, tgk darah pun pitam lagi nak g perang.

    Those who went in and died today knew they might not come back alive, as that was their vow when inducted to the force. So please, belajar dr sejarah, nak blajar sejarah kene bnyk membaca, sbb tu org kita ramai jd mcm ni, mulut ngan otak tak sama frekuensi, bhs biadapnya bangang abadi. Fedup with their stupidity. Thank u for ur moment.

    Anonymous said...

    PR memang Jahanam! Patuh sangat kang menatang Komunis.. Ape bangang la... PAS tak blh kate ape udah rupe Kaldai teman Tengok! Keluar la dari PR kot boleh teman berubat agar jd Manusia balik.

    Tok Merah said...

    Cheah Yuen Bing, go back to China and don't ever come back to Malaysia. You're not fit to be a Malaysian Citizen. Never ever thank what the authorities have done so far to enable us to live in safety and harmony. All these while people like you always create an unstable situation. Trying to pull apart the good and harmonius situation we are in.

    Anonymous said...

    Cina haram jadah., babi..sial...yg mati bkan bangsa ko bolehlah ko cakap macam tu....kalau berani ko masuk polis, pegi brjuang...jgn pandai komen je..cibaiii.

    Anonymous said...

    cilaka cina babi,sembang ja kemaih...dalam tentera ada ka cina? ada ka cina yg nak masuk tentera? ada ka cina yg nak pertahankan negara? cibai lu cina, sembang ja pandai...kalau negara kena serang, kaum cina yg lari dulu...lagi lu mau sembang ka? puiiiii...

    Anonymous said...

    Bangsat la kau..

    Anonymous said...

    Krisis Lahad Datu:

    Persoalan kenapa guna polis tak tentera?
    1) jika kita guna tentera dahulu bermakna kita dalam perang dengan Sultan Sulu.
    2) juga bermakna kita mengiktiraf Sultan Sulu secara langsung sebagai kerajaan yang sah yang mengisytihar perang kepada kita.
    3) dan jika ini berlaku ianya akan tertakluk kepada Geneva Convention dan beberapa protocol antarabangsa.

    Jika Polis sebagai pemerintah operasi bermakna;
    1) kita masih anggap mereka itu penjenayah dan penceroboh bukan combatant perang.
    2) Polis kita akan menangkap dan menahan (perkataan untuk Polis ialah menahan bukan menawan - menawan ialah perkataan Tentera, ada beza di antara keduanya)
    3) untuk mengelakkan mereka menjadi tawanan perang. Cukup sekadar sebagai tahanan penjenayah. Maka tuduhan di mahkamah awam boleh dilakukan. Seperti tuduhan yang boleh kita buat di atas lanun Somalia yang kita tahan sedikit masa lalu. Mereka tidak dianggap tawanan perang.
    4) boleh diektradisikan dengan lebih mudah ke Filipina. Kalau tindakan ketenteraan atau kita anggap perang susah nak bicara dan mana nak tempatkan mereka dan diklasifikasikan mereka ini? Maka jadilah macam kisah CIA dan Black Sitenya untuk WAR on Terror mereka. Kita kenalah buatlah macam Guantonamo Bay juga. Susah macam tu.

    Itu sebab kita mengambil langkah Polis dahulu. Jika tentera ambil alih sudah jadi kes lain. Jika keadaan tidak boleh dikawal lagi maka Local Area Emergency (Darurat Setempat) boleh diisytiharkan. Dengar cerita darurat telah diisytiharkan di sana. Ini bermakna Tentera sudah ambil alih di Lahad Datu atau kawasan penerobohan sahaja (kawasan yang lebih kecil)

    Ianya seperti darurat waktu ribut banjir ew Orleans dahulu (Tentera USA ambil alih bukan lagi polis tempatan)

    Dalam keadaan ini bermakna bukan satu negara Malaysia darurat dan bukanlah bermakna perang kerajaan Malaysia dengan Sultan Sulu. Darurat hanya untuk keselamatan sahaja dan Local Area sahaja. Rasanya bukan seluruh Lahad Datu pun. Hanya kawasan pencerobohannya saja. Nampak hati-hati dan telitinya kerajaan Malaysia dalam hal ini. Menurut langkah satu persatu.

    *Nota tambahan. Ingat kes Al Maunah dahulu? Mula-mula polis. Kemudian Tentera ambil alih. Dan setelah Tentera ambil alih tuduhan kepada Mohd. Amin (ketua Al Maunah) yang membawa hukuman mati ialah tuduhan mengisytiharkan perang kepada Yang di-Pertuan Agong. Beliau tidak dituduh sebagai orang awam iaitu tuduhan membunuh (i.e: bunuh polis di Sabah tu). Beliau dituduh sebagai combatant perang.

    Persoalan sempadan bolos. Mereka masuk sikit demi sedikit dengan bot pancung dalam kawasan yang mana sempadan adalah kabur dan menjadi tradisi penduduk tempatan berulang alik. Lagipun kawasannya luas.

    Tiada ada negara dalam dunia yang tidak ditembusi sempadannya. Yang sukar sedikit ialah Israel dan Vatican. Israel sebab temboknya dan Vatican City sebab di dindingnya dikepung oleh bandar Rom. Hatta USA pun sering dicerobohi sempadannya oleh orang Mexico. Negara China yang terkenal dengan Great Wallnya sering dicerobohi orang bangsa Mongolia nomad atau bangsa padang Steppe yang ulang alik (serupa dengan kes Lahad Datu, golongan yang tidak mempunyai sempadan.

    Hatta Mekah pun pernah dicerobohi oleh buka Islam (tidak ada kaitan dengan kes ini sekadar contoh perbandingan bahawa walau secanggih manapun pertahanan dengan izinNya bocor juga - Mekah sepatutnya pengawal bukan kapal selam tapi Malaikat kot)

    Harap sedikit sebanyak boleh memberikan pencerahan. Terima Kasih. <-- nash="" villie="">

    Anonymous said...

    Yup mmg betul.knyataan anda.

    Anonymous said...

    Takziah buat keluarga Wira Negara yang terkorban pada insiden tembak menembak di lahad Datu pada 28hb Febuary 2013...Semoga mendapat Shahid kerana mempertahan kedaulatan Negara...

    Banyak perkara yang tersirat daripada yang tersurat... Sebagai anak jati Negeri Sabah dan tidak terlibat dengan mana-mana parti politik yang ada pada masa ini...

    Episod pencerobohan yang mendakwa sebagai Askar Diraja Sultan Sulu Lahad Datu itu sememangnya agenda politik yang jelas...

    Persoalannya :-

    1. Pencerobohan berlaku pada hari Lawatan Rasmi YAB Datuk Najib Perdana Menteri Malaysia ke Negeri Sabah selama 3 hari...Apakah itu suratan atau kebetulan ?

    2. Sebelum bermula para penceroboh memasuki perairan Negeri Sabah di LD kawasan perairan tersebut menjadi laluan gelap kepada kehadiran Pendatang Tanpa Izin yang memasuki Negeri Sabah secara HARAM...

    3. LD mempunyai Ibupejabat PGA batlion 18 dan mempunyai kekuatan anggota melebihi 1000 orang...kenapa tidak ada pemantauan sebelum kejadian pencerobohan tersebut... ?

    4. Tempoh 16 hari selepas pencerobohan d LD... tiada apa2 kejadian berlaku sehingga 2 anggota keselamatan meninggal dunia kerana bertempur pada 28/02/2013... tapi sebelum kejadian tersebut... beberapa maklumat yang boleh dipercayai memaklumkan bahawa pihak berkuasa memberikan dan menyalurkan bantuan makanan kepada pihak penceroboh...

    5. Apakah kerna cadangan Tan Seri Haris Saleh mantan Ketua Menteri Sabah untuk memberikan RM200 juta sebagai syarat Askar Diraja Sultan Sulu mengundurkan diri dari Negeri Sabah tidak ditunaikan maka berlaku pertumpahan darah sehingga menyebabkan kematian 2 anggota keselamatan kita ?

    6. Negara Malaysia membelanjakan berbilion2 RM untuk menaik taraf dan membeli peralatan senjata pasukan keselamatan negera... tapi perairan masih lagi ternoda dengan penceroboh... kalau kerana alasan perairan sabah terlalu luas dan dekat dengan perairan Negara Philipin.... dimana kecangihan peralatan senjata yang dibeli dengan nilai berbilion RM ?

    7. Kerajaan Negara Philipin tidak mengiktiraf Askar Diraja Sulu... dan mengarahkan Askar tersebut kembali ke negara asal... dan tuntutan Sultan Sulu untuk mendapatkan SUHAKA POLITIK tidak relevan kerana di MINDANAO tiada perperangan... Kalau alasan mereka menuntut hak mereka kerana Malaysia tidak membayar ufti kepada keluarga dan kerabat mereka... itu terlalu jauh sasarannya dan bukan kawasan Lahad Datu... Residensi Sandakan sahaja yang menjadi kawasan jajahan mereka terdahulu sebelum North Borneo menjadi Negara Merdeka apabila Suruhanjaya KOBOL termaktub dan sokongan Malaysia Aggrement 1963 (MA63)...

    Kepada pihak-pihak yang terlibat dan yang telah memperjudikan nasib rakyat Negeri Sabah dalam AGENDA PENCEROBOHAN DI LAHAD DATU SEHINGGA MENYEBABKAN KEMATIAN DAN KECEDERAAN ANGGOTA KESELAMATAN....

    HENTIKAN !!!

    JANGAN KERANA GILAKAN KUASA UNTUK MEMERINTAH SANGGUP MENGORBANKAN NYAWA YANG TIDAK BERDOSA...

    Anonymous said...

    Well said.. for those ungrateful ppl,pls think outside the box will ya KiDS..

    Anonymous said...

    baru nk layan berite lain..

    tngk ulasan mcm syok sendiri..

    puih.

    mann said...

    apabila hampir pilihanraya kenapa semuanya dipolitikkan? semua mahu memyalahkan satu sama lain.

    Anonymous said...

    seorang pun ahli politik x berani berhadapan dgn semua ni..mcm mn nak pemimpin mcm Umar Abd. Aziz..hanya berani menyalahkan orang lain..laungan bukan main jihad! jihad! jihad! tp bila dah terjadi nak salahkan kerajaan kononya ini mainan politik.. guna lah otak..rugi tuhan bg otak, akal kpd kita kalau hal ini pun x blh pk.. ader sesiapa nak suami atau anak terkorban di medan hanya sekadar kepentingan politik..
    kepada mereka yang menyatakan bahawa kejadian yg berlaku di Lahat Datu sehingga korbankan peg polis.. Ader ke ahli politik nak anak atau suami atau bapa dia terkorban mcm peg polis.. Cakap biar fikir dulu..jgn otak letak dkt lutut..jd lah pepimpin yg cerdik dr lembu..

    Anonymous said...

    What u said is totally true. Perhaps org yg asyik nk condemn shd think sblm ckp. Words can represent urself..nie bkn benda main2.. nyawa jd taruhan!

    Ziz Ahmad said...

    Dimana penyokong yg berani berTAKBIR dlm isu2 politik. Kenapa tak berTAKBIR bila melibatkan melibatkan kedaulatan negara..

    Anonymous said...

    Adoi...terserlah betul kebodohan ko ni...len kali sebelum bagi comment fikir dulu...tgk kan da serlahkan kebodohan sendiri...fikir org ttg org yg berkorban utk negara...fikir pasal pengorbanan mereka utk negara...fikir pasal perasaan kelurga org yg terkorban...ko ni mesti belajar x tinggi bab tu bodoh bertingkat2..